Brwinów, dnia 16.12.2024 r.
PROCEDURA ZGŁOSZEŃ NIEPRAWIDŁOWOŚCI
Cel wprowadzenia procedury
Celem niniejszej procedury jest zapewnienie zgodnego z prawem funkcjonowania firmy „Agencja Optima Ubezpieczenia Brwinów” poprzez wprowadzenie mechanizmu zapewniającego przeciwdziałanie i zwalczanie wszelkich naruszeń prawa związanych z funkcjonowaniem organizacji w postaci kanału anonimowego zgłaszania naruszeń prawa oraz ustanowienie mechanizmu ich efektywnego i poprawnego rozpatrywania, jak również dbałość o interesy osób zgłaszających naruszenia prawa, zwanych „sygnalistami” i zapewnienie im ochrony przed ewentualnymi działaniami odwetowymi.
§ 1. Definicje
Przez użyte w procedurze określenia rozumie się:
- anonim – zgłoszenie dokonane przez osobę, co do której nie jest możliwa identyfikacja tożsamości;
- działania odwetowe – bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie, związane z dokonanym zgłoszeniem nieprawidłowości, którego celem lub skutkiem jest pogorszenie sytuacji osoby dokonującej zgłoszenia czyli sygnalisty;
- działania następcze – działania podjęte przez odbiorcę zgłoszenia w celu oceny prawdziwości zarzutów zawartych w zgłoszeniu oraz, w stosownych przypadkach, w celu przeciwdziałaniu naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w tym poprzez takie działania jak: dochodzenie wewnętrzne, postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub postepowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działania podejmowane w celu odzyskania środków lub zamknięcie procedury;
- informacje na temat naruszeń – dowody potwierdzające faktyczne naruszenia, jak również uzasadnione podejrzenia co do potencjalnych naruszeń, których jeszcze nie popełniono;
- naruszenie – działanie lub zaniechanie, które jest niezgodne z prawem;
- osoba dokonująca zgłoszenia / sygnalista – osoba fizyczna lub prawna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informacje na temat naruszeń uzyskane w kontekście związanym z pracą;
- osoba, której dotyczy zgłoszenie – osoba fizyczna lub prawna, która jest wskazana w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym jako osoba, która dopuściła się naruszenia lub która jest z nim powiązana;
- zgłoszenie – przekazanie informacji na temat naruszenia, do którego doszło lub może dojść.
§ 2.
- Przedmiotem zgłoszenia mogą być, w szczególności:
- naruszenia praw człowieka stwarzające lub mogące stwarzać zagrożenia życia, zdrowia lub wolności osobistej;
- naruszenia praw pracowniczych, w tym mobbing i dyskryminacja oraz wszelkie formy nadużyć stosunku zależności w relacjach pracowniczych lub służbowych;
- naruszenia stwarzające lub mogące stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego lub środowiska;
- naruszenia obowiązków publicznoprawnych, w tym podatkowych;
- działalność zmierzająca do zatajenia któregokolwiek z naruszeń wymienionych w punktach 1 a) do le).
§ 3.
- Za zapewnienie wdrożenia procedury, w tym zapewnienie zasobów niezbędnych do realizacji zadań wynikających z niniejszej procedury odpowiada właściciel firmy ,,Agencja Optima Ubezpieczenia Brwinów”
- Za wykonywanie zadań wynikających z procedury odpowiada administrator procedury czyli osoba wyznaczona formalnie przez właściciela firmy „Agencja Optima Ubezpieczenia Brwinów”, która aktywnie uczestniczy w realizacji niniejszej
- Właściciel firmy „Agencja Optima Ubezpieczenia Brwinów”, sprawuje bezpośredni nadzór nad skutecznością wdrożonego systemu przeciwdziałania nieprawidłowościom.
- Osoba wyznaczona formalnie przez właściciela firmy „Agencja Optima Ubezpieczenia Brwinów” realizuje zadania zapewniające sprawne funkcjonowanie systemu przeciwdziałania nieprawidłowościom, w szczególności poprzez:
- przyjmowanie zgłoszeń/sygnalizacji,
- prowadzenie rejestru zgłoszeń/sygnalizacji,
- zapewnienie rozpatrzenia każdego zgłoszenia, tj. prowadzenie postępowań wyjaśniających, a także, w uzasadnionych przypadkach, powoływanie zespołów, których skład umożliwi kompleksowe wyjaśnienie sprawy,
- spełnienie obowiązku informacyjnego wobec osoby dokonującej zgłoszenia, w szczególności udzielenie odpowiedzi,
- zapewnienie poufności osobie dokonującej zgłoszenia;
- zapewnienie bezstronności podczas prowadzonych postępowań,
- prowadzenie kampanii informacyjnych wśród pracowników firmy „Agencja Optima Ubezpieczenia Brwinów” zmierzających do utrwalenia pozytywnego postrzegania działań w zakresie zgłoszeń/sygnalizacji
§ 4.
- Zgłoszenia dokonywane mogą być poprzez dedykowane poufne kanały zgłoszeń funkcjonujące w firmie, w szczególności:
- w formie listownej na adres: ,,Agencja Optima Ubezpieczenia Brwinów” Powstańców Warszawy 3, 05-840 Brwinów z dopiskiem na kopercie: ,,ZGŁOSZENIE NIEPRAWIDŁOWOŚCI”,
- w formie e-mail na adres: sygnalista@optymalnie.com.pl
- Zgłoszenie może mieć charakter:
- jawny, gdy osoba dokonująca zgłoszenia zgadza się na ujawnienie swojej tożsamości osobom zaangażowanym w wyjaśnienie zgłoszenia;
- poufny, gdy osoba dokonująca zgłoszenia nie zgadza się na ujawnienie swoich danych i dane podlegają utajnieniu;
- anonimowy, gdy w żaden sposób nie można zidentyfikować osoby dokonującej zgłoszenia.
§ 5.
- Zgłoszenie powinno zawierać w szczególności:
- dane osoby zgłaszającej, imię, nazwisko, stanowisko (nie dotyczy anonimów);
- datę i miejsce sporządzenia;
- dane osób, które dopuściły się naruszenia prawa, imię, nazwisko, stanowisko,
- opis nieprawidłowości oraz ich
- Zgłoszenie dodatkowo może zostać udokumentowane zebranymi dowodami i wykazem świadków.
- Wzór karty zgłoszenia, stanowi załącznik do niniejszej
- Informacja o naruszeniu prawa może być w każdym przypadku zgłoszona również do Rzecznika Praw Obywatelskich albo organu publicznego z pominięciem procedury zgłoszeń wewnętrznych.
§ 6.
- Zgłoszenia, rejestrowane są przez osobę wyznaczoną formalnie przez właściciela firmy „Agencja Optima Ubezpieczenia Brwinów”, zgodnie ze wzorem rejestru określonym w załącznik nr 2 do procedury. W przypadku zgłoszenia zawierającego dane osobowe osoby dokonującej zgłoszenia pracownik w terminie 7 dni wysyła potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia.
- Pracownik, o którym mowa w 1 dokonuje weryfikacji zgłoszenia, a następnie decyduje o dalszych działaniach następczych.
- Działanie następcze prowadzone jest bez zbędnej zwłoki.
- Wyniki przedstawiane są w terminie do 3 miesięcy.
§ 7.
- Zgłoszenia traktowane są z należytą powagą i starannością w sposób poufny, a przy ich rozpatrywaniu obowiązuje zasada bezstronności i obiektywizmu.
- Podczas rozpatrywania zgłoszeń wszyscy uczestnicy postępowania są zobowiązani do dołożenia należytej staranności, aby uniknąć podjęcia decyzji na podstawie chybionych i bezpodstawnych oskarżeń, niemających potwierdzenia w faktach i zebranych dowodach oraz z zachowaniem poszanowania godności i dobrego imienia pracowników i osób, których zgłoszenie dotyczy.
§ 8.
W wyniku przeprowadzonych działań następczych zgłoszenie, w szczególności, może zostać uznane za:
- zasadne i wówczas podejmowane są działania naprawcze lub zawiadamia się organy ścigania;
- bezzasadne (nieznajdujące potwierdzenia) i wówczas oddala się zgłoszenie.
§ 9.
- Ochronie podlegają osoby, które dokonały zgłoszenia i osoby, które pomagały w dokonaniu zgłoszenia, jeśli działały w dobrej wierze, tj. na podstawie uzasadnionego podejrzenia mającego podstawę w posiadanych informacjach, które obiektywnie uprawdopodobniają zgłaszane nieprawidłowości.
- Osoby, o których mowa w ust. 1 podlegają ochronie wyłącznie w zakresie dokonanych zgłoszeń.
§ 10.
- Osobie dokonującej zgłoszenia oraz osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia firma zapewnia ochronę przed możliwymi działaniami odwetowymi, a także przed szykanami, dyskryminacją i innymi formami wykluczenia lub nękania przez innych pracowników.
- Zapewniając ochronę, o której mowa w 1 firma „Agencja Optima Ubezpieczenia Brwinów”, w szczególności:
- podejmuje działania gwarantujące poszanowanie zasady poufności i anonimowości danych, ochronę tożsamości na każdym etapie postępowania wyjaśniającego, jak i po jego zakończeniu, z zastrzeżeniem § 11;
- doprowadza do ukarania pracowników, którym udowodnione zostało podejmowanie jakichkolwiek działań represyjnych i odwetowych względem osoby dokonującej zgłoszenia oraz osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia;
- zobowiązuje osobę kierującą komórką kadrową do stałego (co najmniej przez okres postępowania wyjaśniającego i przez okres 6 miesięcy po jego zakończeniu) monitorowania sytuacji kadrowej osoby dokonującej zgłoszenia oraz osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia. Monitorowanie obejmuje analizę uzasadnienia wszelkich wniosków przełożonych osoby dokonującej zgłoszenia oraz osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia dotyczących zmiany ich sytuacji prawnej i faktycznej w ramach stosunku pracy (np. rozwiązanie stosunku pracy, zmiana zakresu czynności, przeniesienie do innej komórki organizacyjnej/na inne stanowisko pracy, degradacja stanowiskowa, płacowa, podnoszenie kompetencji, dodatkowe wynagrodzenie przyznawane pracownikom – dodatki, nagrody, premie, zmiana warunków świadczenia pracy – wynagrodzenie, wymiar etatu, godziny pracy, udzielenie pracownikowi urlopu wypoczynkowego/ szkoleniowego/ bezpłatnego itp.).
- Działania, o których mowa w 2 obejmują przede wszystkim:
- ograniczenie dostępu do informacji wyłącznie dla osób uprawnionych w ramach postępowania wyjaśniającego, a także procesu zapewnienia ochrony osobie dokonującej zgłoszenia oraz osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia,
- odebranie od osób uprawnionych do dostępu do informacji, pisemnych oświadczeń o zobowiązaniu do zachowania w poufności informacji pozyskanych w postępowaniu wyjaśniającym lub w procesie ochrony osoby dokonującej zgłoszenia oraz osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia,
- ukaranie osób, którym udowodnione zostało, że nie dotrzymały zobowiązania, o którym mowa powyżej.
§ 11.
Osobę dokonującą zgłoszenia należy każdorazowo informować o okolicznościach, w których ujawnienie jej tożsamości stanie się konieczne, np. w razie wszczęcia postępowania karnego.
§ 12.
- Dane osobowe osób dokonujących zgłoszeń oraz osób, których zgłoszenia dotyczą chronione są zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym z RODO i ustawą o ochronie danych osobowych. Administrator danych osobowych zapewnia adekwatny poziom ochrony danych osobowych Sygnalistach.
- Administratorem danych osobowych jest firma „Agencja Optima Ubezpieczenia Brwinów”.
- Dane osobowe oraz pozostałe informacje w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych muszą być przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.
§ 13.
Przepisy niniejszej procedury podlegają przeglądowi nie rzadziej niż raz na trzy lata.
Procedura wchodzi w życie z dniem podpisania przez osobę reprezentująca firmę „Agencja Optima Ubezpieczenia Brwinów”:
/Podpis/
Załącznik nr 1 do Procedury wewnętrznych zgłoszeń naruszenia prawa i ochrony osób zgłaszających
Opis |
|
Kogo / czego dotyczy zgłoszenie: |
|
Data: |
|
Mie_jscowość: |
|
Dane kontaktowe zgłaszającego |
|
Rodzaj zgłoszenia |
[] jawne [] poufue [ ] anonimowe |
Imię i nazwisko |
|
Telefon |
|
|
|
Informacje szczegółowe |
|
Data zaistnienia nieprawidłowości |
|
Data powzięcia wiedzy o nieprawidłowościach |
|
Mie_jsce zaistnienia |
|
Czy zostało zgłoszone? |
|
Do kogo zostało zgłoszone? |
|
Opis nieprawidłowości |
|
Świadkowie |
|
Imię i nazwisko |
|
Imię i nazwisko |
|
Imię i nazwisko |
|
Imię i nazwisko |
|
Opis dowodów |
Charakter nieprawidłowości |
Oświadczenie:
Oświadczam, że mam świadomość możliwych konsekwencji związanych z fałszywym zgłoszeniem nieprawidłowości. |
Załączniki: |
Podpis: |
Załącznik nr 2 do Procedury wewnętrznych zgłoszeń naruszenia prawa i ochrony osób zgłaszających
POTWIERDZENIE ZGLOSZENIA NIEPRAWIDLOWOŚCI
Niniejszym potwierdza się, przyjęcie zgłoszenia nieprawidłowości, które zostało dokonane przez …………………………….dnia .. .. . .. .. .. .. . … . .. … . .. . .. .. …. dotyczące
nieprawidłowości polegającej na:
Niniejszym stwierdza się, że zgłaszającemu nadano/odmówiono nadania statusu Sygnalisty. Odmowa nadania zgłaszającemu statusu sygnalisty wynika z następujących względów:
Podpis osoby odpowiedzialnej za zgłoszenie:
Załącznik nr 3 do Procedury wewnętrznych zgłoszeń naruszenia prawa i ochrony osób zgłaszających
REJESTR ZGŁOSZEŃ NIEPRAWIDŁOWOŚCI
Lp. |
Imię i nazwisko osoby dokonując ej zgłoszenia oraz jej adres do kontaktu |
Imię i nazwisko osoby, której zgłoszenie dotyczy |
Numer zgłoszenia |
Data dokonania zgłoszenia |
Informacja o podjętych działaniach następczych |
Data zakończenia sprawy |
1. |
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
|
|
7. |
|
|
|
|
|
|
8. |
|
|
|
|
|
|
9. |
|
|
|
|
|
|
10. |
|
|
|
|
|
|
11. |
|
|
|
|
|
|
12. |
|
|
|
|
|
|
13. |
|
|
|
|
|
|
14. |
|
|
|
|
|
|
Załącznik nr 4 do Procedury wewnętrznych zgłoszeń naruszenia prawa i ochrony osób zgłaszających
/Miejscowość i data/
/Imię i nazwisko/
/Stanowisko/
/Adres/
OŚWIADCZENIE
Niniejszym oświadczam, że zapoznałem się i przyjmuję do wiadomości treść Procedury zgłaszania nieprawidłowości i zobowiązuję się do jego przestrzegania.
/Podpis pracownika/